Topp 10 av kommunikationstrenderna inom hotellteknik 2017
  • Nyheter och trender

Topp 10 av kommunikationstrenderna inom hotellteknik 2017

För länge sedan hade hotell, motell och andra besöksnäringar en ganska enkel plats i människors liv – de var en plats där gästerna kunde sova när de inte var hemma. Men alla som har jobbat inom besöksnäringen under de senaste åren vet att teknikens roll drastiskt har ökat i branschen.

I många fall har de blivit aktivitetsnav i sig själva. Det mesta av den här aktiviteten bygger direkt eller indirekt på teknik, vilket gör IT allt viktigare för hotellverksamheter och gästupplevelsen än någonsin tidigare.

Så vi är här för att dela med oss av tio stora tekniska kommunikationstrender inom besöksnäringen idag. Ta en titt. Fundera på vilka som skulle fungera i din verksamhet. Och om du ser en möjlighet kan du vara först och börja planera därefter. Inom besöksnäringen räknas trots allt varenda liten fördel.

1. Mobilenhet som dörrnyckel

Det är fascinerande att något så enkelt som en dörrnyckel kan genomgå så mycket utveckling. Men verktyget som en gång startade som ett noggrant utformat stycke metall blev snabbt elektroniska nyckelkort och kommer att lämna sin fysiska form helt och hållet. Nästa utvecklingssteg för hotellnyckeln förvandlar den till data på gästens mobilenhet. Vissa hotell har redan börjat införa det här, oavsett om det handlar om NFC-teknik eller visuell skanning av en kod som många flygplatser nu gör med flygplansbiljetter.

2. Serviceautomatisering

Självservice är inne. Idag föredrar många gäster teknik före mänsklig interaktion för enkla uppgifter. Alternativ för fjärrincheckning och utcheckning blir mer och mer populära och vissa hotell börjar arbeta med appar där gästerna kan beställa rumservice direkt från sina mobilenheter. Det finns ett helt nytt utbud av grundläggande gästönskemål som kan automatiseras med rätt teknik, vilket frigör hotellpersonal för andra arbetsuppgifter som ökar gästupplevelsen. Och trenden kommer bara att accelerera.

3. Fast-mobilkonvergens

För länge sedan använde folk sina rumstelefoner. Mobilenheternas genomslagskraft har emellertid degraderat den vanliga rumstelefonen till en mycket reducerad roll. Men det betyder inte att den inte har en roll i framtiden. Framtidens rumstelefon kan fungera som ett nav för en större uppkopplad upplevelse.

Föreställ dig en gäst som kommer till ditt hotell och parar ihop sin mobilenhet med sin rumstelefon. Nu kan han använda sin mobil för att styra TV:n och ljudsystemet, kanske även persiennerna. Han kan använda den för att beställa väckning om han är ute sent. Du kan tala om för honom när hans kemtvätt är klar, även om han är på andra sidan staden i ett möte. Och om han måste ta med sig samtalet från er lobby till en taxi för att inte missa ett möte är övergången från Wi-Fi till 4G utan avbrott.

Det kan låta som science-fiction, men många delar i det här scenariot finns redan nu eller är under utveckling. Morgondagens gäst är mer uppkopplad än någonsin tidigare.

4. Gästappar

Visionen om den uppkopplade gästen handlar om nästan varje aspekt av gästupplevelsen. Något så komplext som det, behöver ett nav för att fungera – och gästappar för personliga mobilenheter är den naturliga platsen för alla dessa funktioner. En smart designad gästapp kombinerar allt från meddelanden om erbjudanden till hotelltjänster till lojalitetsprogram. Om du ser att en gäst använde grupprabatten för en konferens kan du använda appen för att elektroniskt skicka konferensagenda, tillsammans med en karta över mötesplatser där olika möten ska hållas.

De flesta stora hotell har något element av det här igång redan nu och de lägger till funktioner varje dag. Vissa av de stora hotellen närmar sig, men mycket av tekniken och integrationen är fortfarande under utveckling. Oavsett vem som kommer dit först är en sak säker – hotellet med den riktigt uppkopplade upplevelsen kommer att vara fullt av mycket glada och uppkopplade gäster.

5. Kampen om bandbredd

En smart telefon. En bärbar dator. En surfplatta. En e-läsare. Det verkar som om gäster inom besöksnäringen tar med sig varenda internetuppkopplad bandbreddsslukande enhet de äger när de reser. Och oavsett om de reser i jobbet eller på fritiden kan du vara säker på att du kommer att få höra om de inte kan koppla upp sig lika snabbt och pålitligt som de är vana vid hemifrån. Men ett hotell är inget hem. Du måste multiplicera de databehoven med flera dussin, om inte hundratals, gäster – kanske tusentals om du har en stor konferens. Det är en gigantisk belastning och en som många aktörer inom besöksnäringen arbetar på. Oavsett vilken lösning du har kan du lita på att behovet av bandbredd på hotell bara kommer att öka.

6. Platsbaserade tjänster

Mycket av den här tekniken är i sin linda, men effekterna är stora. Att kunna förstå var hotellpersonalen och gästerna finns vid en given tidpunkt skapar alla typer av möjligheter att förbättra gästupplevelsen – från att kunna leverera tjänster till gäster och samtidigt frigöra dem från rummen till att hjälpa evenemangspersonal att arbeta mer effektivt till att lämna över rum snabbare och ännu mer. Vissa platsbaserade funktioner för medarbetare är redan tillgängliga via SIP-DECT, men det här är bara början. Det här är en kategori att hålla ögonen på.

7. Tekniklounger

Flygplatsincheckning. Lokala informationsguider. En plats där gästerna kan lämna sina rum men ändå ha tillgång till Wi-Fi och där de kan slappna av eller arbeta. Användningen av teknik inom besöksnäringen verkar växa varje år och kunniga företag omvandlar sina gästönskemål till eleganta halvoffentliga utrymmen där gästerna kan använda teknik på sina egna villkor. Många gäster börjar till och med ta med dessa typer av tekniker när de söker hotell online, så besöksnäringsföretag som saknar dem kanske till slut hamnar i bakvattnet.

8. SIP-DECT

SIP-DECT är ett mobilaktiverat alternativ till VoWLAN och radiobaserade nätverk som redan är populärt inom besöksnäringen och andra branscher i Europa.

Många SIP-DECT-installationer ger samma typ av funktioner som oftast hittas i ett fast nätverk till mobila användare över hela hotellet eller campus utan att binda dem till specifika platser. Eftersom hotellservicepersonal, precis som städ-, vaktmästeri-, concierge- och evenemangspersonal ofta är på språng är SIP-DECT ett naturligt val för hotellägare.

Med relativt låg kostnad jämfört med alternativen, enkel installation och kvalitet samt förutsägbar röstkvalitet kommer troligtvis SIP-DECT att ta fart ordentligt.

9. Teknikaktiverade mötesplatser

Den moderna mötesplatsen har utvecklats. Det handlar inte längre om bord och stolar och snygga serveringsvagnar. Moderna möten körs med teknik. Affärsmänniskor måste kunna göra multimediapresentationer och videosamtala med fjärrdeltagare – ibland båda samtidigt.

Och för långa möten vill de ha tillgång till tjänster som catering och minimala avbrott. Mest av allt, smarta hotell vet att de här utrymmena måste vara så användarvänliga som möjligt. Forna tiders A/V-rum som krävde särskild teknikpersonal är inte längre ett alternativ.

Om du tror att de här typerna av affärsbehov är begränsade till konferensutrymmen i styrelsestil missar du en viktig del av det stora hela – affärskunder efterfrågar alltmer avancerad teknik även i balsalar och mässhallar.

10. Sociala medier

Gäster har mycket att säga om sina upplevelser på hotell, men de säger det inte alltid direkt till dig. Och i besöksnäringsvärlden där rykte och onlinerecensioner har mer inflytande för varje dag, är det en av orsakerna till att fler och fler hotell har börjat investera i verktyg för sociala medier. Med de här verktygen kan hotell få reda på vad gästerna vill, behöver, önskar, klagar över och mer – och delta i konversationen om det behövs. Vissa låter dig till och med hålla ett öga på konkurrensen. Internet är en skattkammare för affärskunskap om du vet var du ska leta.

Teknik du kan skaffa idag

Vill du veta vilka teknikinnovationer för kommunikation du kan använda redan idag? Ta en titt på våra lösningar för besöksnäringen om du vill veta mer.

 

Related Posts

Join thousands of subscribers & get great content like this once a week